Kamis, 12 November 2015

Tumbuhan Mistik dan Tumbuhan Ubatan

Tumbuhan Mistik dan Tumbuhan Ubatan

Alam disebut sebagai alam semula jadi, yang melambangkan kuasa beliau untuk mencipta, memelihara dan mengekalkan penciptaan. Man sedar kuasa alam semula jadi penciptaan, mengimbangi serta kemusnahan, tetapi tidak sedar akan keluasan dan kekuasaan dia atas seluruh alam semesta. Tidak dapat memahami alam semula jadi secara keseluruhannya beliau, seorang lelaki memegang beliau dalam penghormatan.

Alam menyediakan dan mengekalkan manusia dengan menyuburkan dia dengan makanan. Rantaian makanan yang manusia telah belajar untuk menarik dari alam semula jadi daripada tumbuhan yang banyak. Man telah belajar untuk mengusahakan tanah dan tumbuh tumbuhan, bijirin, bijirin, kekacang, sayur-sayuran dan buah-buahan untuk makanannya. Dia telah belajar untuk menggunakan gentian semula jadi untuk menenun kain dan menggunakan sumber semula jadi yang banyak kayu untuk membina tempat tinggal beliau. Penggunaan tumbuh-tumbuhan tidak terhad kepada sahaja ini. Tumbuh-tumbuhan adalah berguna kepada manusia dalam dapat menyembuhkan dia dari penyakit termasuk penyakit dan jangkitan.

Menyedari ciri-ciri perubatan dan rawatan tumbuhan perubatan, manusia mempunyai untuk generasi akan membantu tumbuhan dalam pemujaan dan sujud menyembah kepadanya selain mengkaji sifat-sifat mereka dan berkembang mereka. Tamadun purba dan tapak penggalian seperti yang di Iraq telah memberikan petunjuk kepada fakta bahawa 60,000 tahun yang lalu lelaki digunakan untuk menanam tumbuh-tumbuhan perubatan dan sentiasa dalam diri yang tinggi.

Tumbuhan mistik tertentu dan tumbuhan ubatan dengan tanaman halusinogen mampu menghasilkan halusinasi serta membantu individu mengatasi kesedaran ke dalam alam yang lebih tinggi yang digunakan oleh Yogi dan orang yang mengamalkan ritual rohani dan kajian. Mazhab tertentu dalam budaya timur dan juga masyarakat kuno yang lain menggunakan amalan shamanistik melibatkan beberapa tumbuhan istimewa.

Sejak dahulu lagi, orang-orang yang beriman bahawa tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok juga hidup roh dengan jiwa kecuali bahawa mereka adalah pada mod yang lebih rendah bersuara kehidupan. Oleh itu mereka percaya pokok untuk beberapa orang malaikat atau roh. Falsafah Hindu telah mengatakan pelbagai pokok suci kepada dewa-dewa yang berbeza dan menganggap mereka kediaman bertuah di mana dewa-dewa tinggal.

Man menggunakan tumbuh-tumbuhan di alam semula jadi untuk pemakanan dan kegunaan lain untuk membuat hidupnya selesa. Oleh kerana ia adalah alam yang menyuburkan dia, dia merujuk kepada hadiah prinsip dan yang paling penting dalam alam semula jadi yang ia gunakan sebagai 'Ibu'. Coconuts memberi kita makanan, minyak, serat, shell, tali dan banyak lagi perkara. Its setiap dan tiap-tiap bahagian adalah berguna untuk kita. Oleh itu dalam banyak kebudayaan kelapa disembah dan juga dikenali sebagai Ibu kelapa. Begitu juga pokok koko dipanggil koko ibu.

Sama seperti bagaimana pokok-pokok adalah rumah kepada roh-roh yang baik dan malaikat, terdapat pokok-pokok yang merupakan 'rumah kepada roh-roh jahat dan hantu juga. Orang ramai berdoa dan menyembah entiti jahat meminta dan memujuk mereka untuk melindungi manusia daripada bahaya dan pengaruh jahat. Banyak tumbuhan yang digunakan oleh ahli-ahli sihir dan ahli-ahli sihir untuk menyediakan brews dan ramuan. Ahli-ahli sihir yang dikenali untuk menggunakan tumbuhan seperti belladonna dalam ilmu sihir mereka untuk menyediakan racun dan sihir bahagian lain.

Alam semula jadi yang banyak dengan kedua-dua baik dan buruk. Begitu juga terdapat tumbuh-tumbuhan yang baik dan ada pokok yang beracun atau buruk untuk kegunaan manusia. Terpulanglah kepada manusia untuk belajar untuk menggunakan perkara-perkara yang baik dan mengelak daripada menggunakan perkara-perkara buruk dan sifat hormat dan bersyukur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar