Kamis, 12 November 2015

10 Mudah dan Cara Semulajadi untuk Simpan Sharp Otak Anda dan Aktif

10 Mudah dan Cara Semulajadi untuk Simpan Sharp Otak Anda dan Aktif

Menjaga otak anda tajam dan mencegah penurunan mental melibatkan lebih daripada hanya otak itu sendiri. Amalan yang sihat dalam banyak bidang kehidupan akan membantu anda menjaga otak anda, serta badan anda, dalam bentuk atas. Berikut adalah 10 cara mudah dan semula jadi untuk membantu menjaga otak anda dalam keadaan terbaik sekarang dan mengelakkan masalah kemudian:

1. Amalkan gaya hidup yang aktif dan bersenam secara teratur. Senaman yang kerap seperti berjalan pantas, berenang, senamrobik dan yoga dalam pertengahan umur membantu mencegah dan mengelakkan masalah memori yang sering datang dengan penuaan. Dalam tahun-tahun kemudian, senaman dan aktiviti fizikal yang sebenarnya boleh meningkatkan fungsi otak orang dengan kemerosotan kognitif yang sederhana. Tidak perlu keterlaluan - ringan kepada sederhana senaman adalah semua yang diperlukan. Utama adalah untuk melakukannya secara teratur.

2. Berhati-otak anda. Otak aktif kekal tajam dan terus menghasilkan sambungan baru antara sel-sel saraf. Kajian telah menunjukkan manfaat silang kata kerap bekerja dan cabaran otak yang lain. Perkara-perkara lain untuk mempertimbangkan membaca, bermain permainan seperti catur, dan pembelajaran hobi baru. Daripada menonton minda numbing rancangan TV menonton program yang menyediakan baru dan merangsang pemikiran maklumat tersebut sebagai menunjukkan tentang sejarah dan sains.

3. Makan makanan yang sihat. Diet yang rendah lemak tepu, gula, tepung putih terluntur dan makanan ringan dan yang mempunyai banyak buah-buahan dan sayur-sayuran akan menjaga otak anda tajam serta menjaga trim badan anda dan melindungi anda daripada penyakit seperti kanser, kencing manis dan penyakit jantung.

4. Elakkan dan menguruskan tekanan. Kami mempunyai semua mendengar bahawa stres adalah pembunuh senyap dan ia adalah benar. Tekanan juga kerosakan otak anda dengan melepaskan merosakkan hormon. Ada satu cara terbaik untuk menguruskan tekanan termasuk memudahkan hidup anda, mengelakkan keadaan tertekan, berhenti untuk bau mawar dari semasa ke semasa, dan menggunakan teknik-teknik seperti yoga, meditasi, EFT (Kebebasan Teknik emosi) dan / atau MTT (Teknik Meridian Tapping ).

5. Dapatkan tidur yang cukup. Menurut Yayasan Tidur Kebangsaan, orang dewasa memerlukan antara tujuh dan sembilan jam tidur setiap malam. Tidur yang lebih baik membolehkan badan dan otak untuk menyembuhkan dan caj semula supaya anda lebih sihat dan mampu berfikir dengan lebih jelas. Tidur juga membantu anda mempunyai memori jangka panjang yang lebih baik.

6. Pastikan anda memasukkan banyak antioksidan dalam diet anda. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa makanan yang kaya dengan antioksidan membantu mencegah dan penurunan yang berkaitan dengan usia perlahan dalam ingatan dan pembelajaran. Antara sumber-sumber yang terbaik antioksidan yang beri biru, anggur hitam dan delima.

7. Menggabungkan banyak omega-3 asid lemak dalam diet anda. Omega-3 membantu melindungi otak terhadap penurunan yang berkaitan dengan usia dan mengekalkan fungsi otak yang betul sepanjang hayat. Antara yang terbaik Omega-3 sumber termasuk lemak ikan air sejuk seperti tuna, sardin, ikan kembung, dan ikan hering.

8. Mempunyai kehidupan sosial yang aktif. Bercakap dan berinteraksi dengan orang lain menyimpan otak anda aktif, menajamkan pemikiran dan boleh meningkatkan anda. Menurut seorang ahli psikologi yang terkemuka, perbelanjaan hanya 10 minit bercakap dengan ingatan orang baik lain boleh berkesan sebagai latihan mental seperti teka silang kata kerja.

9. Dilarang merokok. Menurut Klinik Mayo, perokok mempunyai dua kali risiko Alzheimer. Jika anda merokok, berhenti! Orang-orang yang telah merokok selama bertahun-tahun boleh mengurangkan risiko masalah memori dengan berhenti.

10. Minum secara sederhana. Manakala yang rendah kepada jumlah alkohol, terutamanya wain merah sederhana, telah ditunjukkan untuk melindungi daripada penyakit jantung dan kanser, minum berat (lebih daripada 14 minuman setiap minggu) sebenarnya mengecut otak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar