Kamis, 12 November 2015

Mengenalpasti Ketua Kutu dan Gejala Its

Mengenalpasti Ketua Kutu dan Gejala Its

Bagaimana anda mencari kutu kepala dan gejala? Salah satu gejala yang lebih jelas adalah gatal-gatal kulit kepala dan anda akan berasa seperti menggaru ia kerap. Kadangkala gatal ini juga akan berlaku pada leher dan bahu anda kerana alahan kepada air liur kutu apabila mereka menggigit pada kulit anda untuk memberi makan pada darah.

Satu perkara yang perlu menunjukkan adalah bahawa bagi sesetengah orang, mereka mungkin tidak ada satu dari tanda-tanda atau gatal-gatal pada semua.

Tanda lain adalah bahawa anda akan mencari telur kutu pada rambut anda. Telur ialah telur kutu yang kelihatan seperti kepingan kelemumur kecil. Salah satu cara untuk memberitahu jika ia benar-benar telur adalah untuk memberi rambut anda shake. Kelemumur akan jatuh rambut mudah, manakala telur tidak akan, kerana mereka mempunyai 'gam' semula jadi yang membolehkan mereka untuk berpegang teguh pada batang rambut. Telur yang sangat kecil dan kira-kira saiz 0.8 mm dengan 0.3mm. Mereka berada dalam bentuk bujur dan biasanya dalam warna kuning atau putih pucat.

Kutu betina akan bertelur pada aci rambut dan telur kutu ini 'terpaku' ketat untuk rambut, yang biasanya sangat dekat dengan kulit kepala (dalam jarak 6mm kulit kepala) kerana mereka memerlukan haba badan untuk penetasan.

Terdapat lampu khas memanggil cahaya Wood yang boleh mengesan telur. Apabila anda melawat doktor untuk ini, mereka biasanya mempunyai cahaya ini. Apabila Terang itu bercahaya di telurnya, mereka akan kelihatan biru pucat dan mudah dikesan.

Anda juga boleh menggunakan denda bergigi sikat logam kutu untuk menghapuskan telur kutu dan kutu daripada rambut dan kulit kepala. Jangan memeriksa di belakang telinga dan belakang leher tanda-tanda kutu anda juga.

Apabila telur menetas, kutu bayi (juga dikenali sebagai nymphs) kira-kira saiz kepala pin dan warna yang berkarat atau kuning. Biasanya, anda boleh mencari nymphs pada kulit kepala dan di belakang telinga dan leher juga. Selepas kira-kira 7 hari, mereka akan membesar menjadi kutu dewasa, yang warna coklat atau tan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar