Kamis, 12 November 2015

Apabila Pain Selepas Pembedahan tidak akan hilang

Apabila Pain Selepas Pembedahan tidak akan hilang

Sebahagian besar daripada kita menjangkakan bahawa kita akan mengalami rasa sakit selepas prosedur pembedahan. Ia adalah normal dan biasanya diuruskan dengan ubat penahan sakit di bawah pengawasan perubatan. Tetapi apa yang berlaku apabila sakit yang tidak akan hilang? Sebahagian daripada lebih daripada 60 juta rakyat Amerika yang menjalani pembedahan setiap tahun akan mengalami kesakitan selepas pembedahan mereka yang berlangsung selama lebih daripada dua bulan ... kadang-kadang bertahun-tahun.

Sakit yang berterusan postsurgical, juga dikenali sebagai PPP, telah ditakrifkan sebagai kesakitan berikut beberapa jenis prosedur pembedahan yang berlangsung lebih dari dua bulan dan yang baginya tiada penjelasan lain boleh ditentukan.

Untuk berlaku adil, sakit boleh mengikut prosedur pembedahan untuk apa-apa sebab. Jika keradangan atau jangkitan berlaku akibat pembedahan, yang boleh menyebabkan kesakitan postsurgical. Jika pesakit mempunyai pembedahan tetapi penyakit yang pesakit kembali (seperti kanser) yang boleh menyebabkan sakit berterusan lama selepas pembedahan tetapi ia tidak akan dikira sebagai PPP. Sakit selepas pembedahan dianggap sebagai PPP apabila tidak ada sebab-sebab yang jelas untuk kesakitan.

Hakikatnya adalah bahawa manakala PPP adalah agak jarang berlaku, ia berlaku lebih kerap daripada banyak yang kita rasakan. Ia boleh berlaku dalam 5% hingga 50% daripada pesakit pembedahan, bergantung kepada jenis prosedur. Potong tangan sering melibatkan PPP, atas sebab-sebab yang tidak begitu jelas kepada sains perubatan. Ramai orang yang mempunyai anggota badan amputed pengalaman fenomena pelik "sakit hantu anggota badan." Pesakit itu mungkin akan mengalami keadaan paradoks di mana mereka merasa sakit, kadang-kadang sakit yang teruk, di tangan atau kaki yang tidak lagi di sana. Sebab-sebab sakit anggota badan hantu dianggap akan dicampur adukkan isyarat saraf, mungkin disebabkan akibat pembedahan.

PPP adalah lebih biasa di beberapa prosedur daripada yang lain. Pakar Perubatan sedar bahawa amputasi, mastektomi dan pembedahan terbuka dada (thoracotomies) seolah-olah mempunyai insiden yang lebih tinggi PPP daripada prosedur lain.

Malah pada hari ini, sebab-sebab yang tepat sesetengah orang PPP dan ada yang tidak tidak jelas, tetapi ia muncul sebagai topik baru utama dalam penyelidikan kesakitan. Di samping itu, pakar-pakar perubatan cuba untuk memikirkan cara-cara yang mungkin mengurangkan risiko PPP. Faktor-faktor risiko untuk PPP boleh termasuk berapa banyak tisu rosak semasa pembedahan, kerosakan saraf semasa pembedahan, jenis-jenis bius yang digunakan semasa dan ubat penahan sakit yang digunakan selepas pembedahan, dan berapa lama pembedahan tersebut berlangsung. Walaupun pesakit mungkin memainkan peranan.

Sebagai contoh, ahli-ahli sains yang mengkaji sakit telah diperhatikan bahawa ambang kesakitan - titik di mana seseorang itu mendaftarkan rangsangan sebagai menyakitkan - berbeza antara individu. Sesetengah orang mempunyai ambang kesakitan yang lebih tinggi daripada yang lain, yang bermaksud bahawa sesetengah orang boleh bertolak ansur dengan sakit lagi.

Daripada kajian setakat ini, PPP yang kelihatan sebagai kompleks. Ia boleh melibatkan pelbagai jenis kesakitan. Kerosakan saraf dipercayai memainkan peranan, tetapi ia tidak jelas bagaimana ia berfungsi. Saraf biasanya rosak semasa pembedahan tetapi kerosakan tersebut tidak selalu mengakibatkan PPP.

PPP boleh menyelesaikan dalam beberapa bulan dengan sendiri. Rasa sakit yang berkaitan dengan PPP boleh menjadi sedikit kepada teruk. Ia boleh dilakukan secara berterusan atau ia boleh lilin dan berkurang dengan masa. PPP boleh bertahan selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun; ia juga boleh hilang dengan sendiri. Jika anda fikir anda mungkin mempunyai PPP, berbincang dengan doktor anda. Jika kesakitan dari PPP tidak boleh diuruskan, minta doktor anda merujuk anda kepada seorang pakar sakit. Bukan semua sakit boleh dihapuskan, tetapi sains perubatan telah mencapai kemajuan yang besar dalam membantu menguruskan kesakitan dengan dan tanpa ubat-ubatan. Mungkin ada perkara-perkara yang boleh dilakukan untuk sekurang-kurangnya mengurangkan jika tidak menghapuskan kesakitan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar