Kamis, 12 November 2015

Punca Berpeluh Jika Anda Adakah A Gim Addict

Punca Berpeluh Jika Anda Adakah A Gim Addict

Badan anda direka untuk menghasilkan peluh yang berlebihan semasa latihan fizikal, sama ada ketika melakukan senaman kardiovaskular di elips jurulatih atau latihan rintangan latihan pada mesin berat badan.

Fungsi Of Berpeluh

Peluh yang dihasilkan oleh kelenjar peluh, yang terletak di lapisan kulit yang lebih mendalam - dermis. Walaupun kelenjar peluh boleh didapati di semua bahagian badan, kita mempunyai kebanyakan kelenjar di ketiak kami, dahi, tapak tangan dan tapak kaki. Oleh itu, anda akan sering mengalami peluh berlebihan di kawasan-kawasan badan apabila melakukan senaman di gimnasium walaupun anda mungkin berfikir dada dan belakang anda sebagai mempunyai kelenjar peluh paling. Kelenjar peluh melakukan dua peranan utama yang menyumbang kepada kesihatan umum, seperti berikut:

- Ia mengawal suhu badan terutamanya dalam kes terlalu panas semasa latihan. Kulit anda menjadi lebih sejuk sebagai peluh, yang kebanyakannya terdiri daripada air dengan garam, menyejat pada badan anda.

- Ia membantu dalam menggenggam melalui kelembapan sedikit yang diberikan kepada tapak tangan. Anda hanya boleh membayangkan cengkaman kering peralatan gimnasium jika tapak tangan anda tidak akan menghasilkan peluh sedikit. Anda hanya akan membencinya apabila peluh menjadi berlebihan kerana objek itu hanya seolah-olah begitu sukar untuk berpegang kepada.

Peluh berlebihan

Dan bercakap tentang peluh berlebihan, anda akan mendapati bahawa punca-punca berpeluh pada penagih gimnasium pada dasarnya sama untuk penonton gimnasium merokok. Ini puncanya termasuklah aktiviti fizikal yang berat, cuaca panas dan tekanan mental. Lagipun, kita diperbuat daripada bahan yang sama jadi kami pada dasarnya berfungsi dalam cara yang sama.

Walau bagaimanapun, dalam penagih gimnasium, mekanisme mungkin berbeza. Kerana hati dan paru-paru anda berada di bawah tekanan yang lebih besar semasa latihan, majoriti bekalan darah akan tergesa-gesa ke permukaan kulit. Hatimu akan, seterusnya, mengepam lebih sukar untuk membuat untuk kehilangan darah di bahagian-bahagian badan yang lain dan sebagainya kitaran pam-dan-peluh mula lagi.

Berhati-hati berpeluh sebagai berlebihan boleh menyebabkan strok haba. Inilah sebab mengapa pakaian yang terbaik apabila bersenam adalah terdiri daripada bahan-bahan ringan seperti seluar pendek dan puncak tangki.

Anda boleh mempertimbangkan pakaian tebal seperti pakaian senaman yang sesuai tetapi pada hakikatnya, anda berada dalam bahaya terlalu panas dan ia juga boleh menjadi punca masalah kesihatan anda, jadi berhati-hatilah.

Anda juga mungkin akan berpeluh berlebihan kerana kebimbangan atas perkara-perkara yang berkaitan dengan kecergasan. Sebagai contoh, anda bimbang dengan pertandingan bina badan yang akan datang atau lebih tidak mencapai matlamat kecergasan anda. Apabila tekanan ditambah dengan senaman fizikal yang berat, anda boleh mengharapkan peluh berlebihan.

Tidak kira apa sebab-sebab berpeluh adalah dalam kes anda, anda perlu mencari rawatan yang sesuai untuk anda. Ingatlah bahawa kesihatan anda datang pertama!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar