Kamis, 12 November 2015

A Lihatlah Tumbuhan Perubatan dan Sihir

A Lihatlah Tumbuhan Perubatan dan Sihir

Man sentiasa kagum dengan sifat dan kuasa-kuasa beliau. Beliau telah menerima khasiat dan juga menghadapi kemusnahan juga. Beliau tidak mampu untuk memahami kuasa alam semula jadi dan telah sujud menyembah di hormat dan menyembah dia.

Manusia sepanjang zaman belajar untuk meneroka potensi kehidupan tumbuhan yang kaya yang sedia ada di bumi dan menggunakannya untuk kepentingan beliau. Dia memperolehi makanan daripada tumbuhan dan juga bergantung kepada tumbuh-tumbuhan perubatan untuk mengubati sakit mudah, sakit untuk penyakit utama dan penyakit. Tumbuhan menyuburkan manusia dan memberikan kepadanya makanan, pakaian, tempat tinggal dan perlindungan yang lengkap.

Tumbuhan Ubatan telah dikaji, disembah dan diberi kepentingan utama dalam setiap budaya. Tapak-tapak purba di Iraq sejak oleh 50,000 tahun telah memberikan petunjuk kepada fakta bahawa lebih daripada lapan tumbuhan ubatan yang berbeza telah sedang diusahakan dan mereka dipandang tinggi.

Perubatan shamanistik, hidup dan sihat dalam masyarakat tradisional hari ini, sering menggabungkan penggunaan tumbuh-tumbuhan halusinogen yang membolehkan pengamal herba untuk mencapai alam ghaib untuk mendapatkan pengetahuan dan bimbingan yang lebih tinggi.

Ramai orang yang mengamalkan meditasi dan amalan rohani ditambah pula dengan ibadah ritual, gunakan beberapa jenis tumbuhan halusinogen yang apabila dimakan membolehkan mereka mengatasi kesedaran dan meneroka alam yang lebih tinggi dan roh-roh yang lebih tinggi untuk mendapatkan panduan. Amalan Shamnistic masih hidup dalam budaya timur dan tradisional sehingga ke hari ini.

Manusia yang berkaitan tenaga yang berbeza dengan dewa-dewa yang berbeza yang bertanggungjawab bagi spesies tumbuhan dan mangsa kepada mereka untuk kebajikan umum. Budaya India mempunyai beberapa tuhan yang bertanggungjawab dan tinggal dalam pelbagai jenis pokok-pokok, yang dianggap bertuah dan rohani. Agak beberapa budaya percaya bahawa tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok juga adalah jiwa tetapi mod yang lebih rendah kewujudan.

Man sentiasa memegang dalam penghormatan sumber alam semula jadi yang menyediakan dia dengan khasiat. Selain beliau juga adalah dalam penghormatan bahawa sebahagian daripada alam semula jadi yang membantu dia komune dengan penciptaan dan meningkatkan pengalaman rohani juga. Buddha duduk di bawah pokok Bodhi dan mencapai kesedaran. Oleh itu pokok ini disembah oleh penganut agama Buddha. Budaya di mana kelapa adalah sebahagian daripada khasiat yang utama dan makanan juga diberi nama antropomorfik dan identiti. Kelapa yang memberikan kita makanan, minyak, tali, serat pakaian dan shell disebut sebagai Ibu kelapa manakala kilang coca disebut sebagai Mama Coca.

Jika anda berfikir bahawa tumbuh-tumbuhan rumah kepada malaikat dan roh-roh yang baik, anda mungkin akan terkejut, tumbuh-tumbuhan dan pelbagai bahagian tumbuhan seperti belladonna digunakan oleh ahli-ahli sihir yang mengamalkan ilmu sihir untuk menyediakan minuman dan racun. Kebanyakan budaya juga percaya bahawa pokok-pokok tertentu dan tumbuh-tumbuhan adalah rumah kepada roh-roh jahat dan hantu yang akan ditenangkan supaya mereka tidak memudaratkan penduduk.

Tumbuh-tumbuhan yang sentiasa menyuburkan dalam setiap aspek. Terpulanglah kepada manusia untuk belajar menggunakan salah satu yang bermanfaat dan mengelakkan salah satu yang tidak berguna kepadanya. Kematangan dan kebijaksanaan manusia akan menentukan bagaimana dia menggunakan sifat bagi faedahnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar