Kamis, 12 November 2015

Penderitaan Dari A Resdung Hidung?

Penderitaan Dari A Resdung Hidung?

Apa yang palang pintu adalah hidung resdung? Adakah anda mengalami daripadanya? Bagaimana anda merawatnya? Soalan-soalan ini dan banyak lagi akan dijawab di sini. Jika anda mempunyai sebarang masalah dengan resdung, baca. Hidung anda mungkin menjadi punca utama di sebalik keadaan anda.

Pada Sinusitis

Sinusitis ialah keradangan sinus dinding atau sel-sel akibat jangkitan atau alahan. Ia muncul dalam dua bentuk: akut dan kronik. Bentuk akut biasanya berlangsung sekitar seminggu atau lebih dan biasanya akan hilang dengan sendiri. Borang yang kronik bagaimanapun berlangsung selama lebih daripada tiga bulan pada satu masa dan boleh memerlukan rawatan khas. Rawatan ini sudah tentu bergantung kepada punca. Salah satu punca borang kronik adalah keabnormalan hidung atau masalah hidung yang mula menyekat saluran sinus. Ini adalah apa yang anda kadang-kadang akan memanggil hidung resdung.

Masalah biasa

Menurut American Academy of Otolaryngology (AAO), salah satu sebab di sebalik kes kronik adalah rongga hidung cacat. Masalah yang sama dengan bentuk dan struktur rongga hidung akan termasuk menyimpang septa hidung (septum majmuk atau), polip, atau tulang patah yang boleh menyekat saluran mengikut Klinik Mayo.

Septum hidung

Septum hidung anda adalah struktur tulang dan tulang rawan yang terletak di tengah-tengah hidung anda. Ia membahagikan hidung kepada dua dewan yang berasingan, satu untuk setiap lubang hidung. Septum ini amat alih dan kadang-kadang boleh 'menyimpang' atau membengkok ke kanan atau ke kiri.

Menurut AAO, hampir 80% rakyat Amerika mengalami beberapa tahap hidung septum penyelewengan, walaupun kebanyakan begitu kecil mereka berlalu tanpa disedari. The septum menyeleweng yang boleh menyebabkan keadaan anda akan menjadi septum yang teruk di luar berpusat. Jika septum pergi luar pusat begitu banyak, ia boleh mula untuk menyekat saluran sinus, menyebabkan mukus yang berterusan membina yang membawa kepada kerengsaan dan keradangan.

Tanda-tanda keadaan ini akan termasuk kesukaran bernafas melalui satu lubang hidung, penyumbatan satu lubang hidung, hidung berdarah kerap, dan juga sakit muka mengikut AAO.

Ia adalah yang terbaik untuk mendapatkan diagnosis disahkan dari pakar atau ENT atau Telinga Hidung Tekak berkelayakan Doktor apabila anda sedang mempertimbangkan ini sebagai sebab di sebalik keadaan yang kronik anda. Terdapat faktor-faktor lain yang perlu dipertimbangkan sebelum rawatan yang disyorkan.

Jika sisihan septum hidung adalah untuk dirawat, septoplasty adalah AAOs disyorkan pembedahan.

Polip hidung

Satu lagi punca keadaan kronik, polip hidung boleh menyebabkan tersumbat yang membawa kepada yang berterusan masalah saliran mukus juga. Klinik Mayo mentakrifkan mereka sebagai air mata drop-berbentuk, ketumbuhan bukan kanser di dalam dinding hidung. Yang lebih kecil biasanya tidak berbahaya tetapi yang lebih besar boleh menyekat saluran sinus atau bukaan. Malah, Klinik Mayo menyatakan bahawa polip sering dijumpai dalam bukaan kepada sinus.

Ubat boleh ditetapkan untuk mengecilkan ketumbuhan kepada saiz yang lebih terkawal. Kortikosteroid dicadangkan oleh Klinik Mayo yang diketahui oleh mereka untuk mengecilkan ketumbuhan.

Pembedahan juga mungkin diperlukan jika rawatan ubat tidak berfungsi. Polipektomi, penyingkiran polip, boleh dilakukan dengan menggunakan microbrider, peranti kecil yang digunakan untuk memotong tisu lembut. Pembedahan sinus endoskopi juga boleh digunakan.

Beberapa teknik pencegahan yang disyorkan oleh Klinik Mayo juga. Ini termasuk menguruskan alahan anda, mengelakkan perengsa anda yang diketahui, mengamalkan tabiat kebersihan yang baik, menggunakan humidifier, dan hidung membilas. Periuk neti mungkin berguna dalam membilas hidung.

Trauma

Jika hidung anda baru-baru ini telah melalui trauma atau kesan, beberapa tulang di dalam hidung itu mungkin mempunyai retak dan kini menyekat saluran hidung kecil. Mempunyai ENT anda menyemak anda dengan seberapa segera yang mungkin dalam kes-kes ini untuk memastikan tiada tulang keluar dari tempat.

Ingat untuk mendapatkan rujukan kepada ENT yang baik atau pakar jika anda perlu untuk menolak hidung anda sebagai punca masalah anda. Pakar-pakar perubatan biasa mungkin tidak mampu untuk mengendalikan beberapa kes hidung khas di luar sana jadi yang terbaik untuk mendaftar masuk dengan pakar terlatih atau ENT. Cuba laman web AAO untuk mencari en.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar