Kamis, 12 November 2015

Bagaimana Anda Rawat yang keloid Scar?

Bagaimana Anda Rawat yang keloid Scar?

Parut keloid parut yang sangat tebal yang membentuk tisu parut selepas normal. Walaupun penutupan yang betul dan penjagaan luka yang sangat baik, sesetengah orang lebih cenderung untuk membangunkan parut tebal. Jika tisu parut anda menjadi lebih tebal, lebih luas, lebih merah, gatal, pedih, atau melangkaui sempadan asal kecederaan anda, maka anda mungkin membangunkan parut keloid.

Parut keloid boleh berlaku pada sesiapa, tetapi lebih cenderung dalam bidang tertentu dalam tubuh dan di kalangan kumpulan etnik yang berbeza. Mereka cenderung untuk berlaku lebih kerap dalam lengan atas, dan kawasan leher. Mereka juga lebih cenderung untuk berlaku di kalangan mereka yang mempunyai kulit lebih gelap, seperti Afrika-Amerika, Hispanik, Asia, dan orang ramai dari Eropah Selatan.

Secara umumnya, parut keloid perlu dirawat sama dengan luka penyembuhan. Ini termasuk pembersihan pemotongan itu, penggunaan salap antibiotik, dan memastikan anda mengikuti arahan pakar bedah plastik anda.

Parut matang lebih 6-12 bulan, jadi ia adalah penting untuk menjaga parut anda selepas pembedahan. Ini termasuk perlindungan daripada matahari, gunakan krim khas anti-parut, pembalut khas, dan suntikan kortison mungkin. Opsyen-opsyen tanpa pembedahan yang berkesan dalam tempoh 6-12 bulan pertama kecederaan asal anda.

Jika anda mempunyai parut keloid yang lebih tua daripada 6-12 bulan, maka pilihan bukan pembedahan tidak boleh bekerja. Jika ini berlaku, anda mungkin perlu semakan pembedahan parut anda, yang biasanya dilakukan dalam suasana bilik operasi. Setiap parut adalah berbeza, jadi ia adalah sukar untuk mengatakan dengan tepat apa yang anda perlukan dari segi semakan parut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar