Kamis, 12 November 2015

Apa yang menyebabkan hidung Kesesakan Dan Apa Boleh Selesai Mengenai Ia?

Apa yang menyebabkan hidung Kesesakan Dan Apa Boleh Selesai Mengenai Ia?

Secara keseluruhan, terdapat lapan rongga sinus yang berpasangan dan terletak empat ke kanan dan dua belah muka sebelah kiri. Walaupun mungkin ada sebab-sebab yang berbeza, tidak ada satu sebab tertentu untuk sinus kami. Tisu dalam sinus boleh menjadi bengkak untuk beberapa sebab dan ini mewujudkan kesesakan hidung yang boleh menjadi sangat tidak selesa dan pada masa-masa yang pedih.

Sinus sendiri adalah kosong, tetapi bertanggungjawab untuk pengeluaran mukus untuk menjaga hidung lembab. Ini bertujuan untuk menjaga perkara-perkara bahawa tidak tergolong seperti bahan alahan, habuk dan apa-apa yang dikenali sebagai pencemar yang. Masalah berlaku apabila perkara-perkara ini dapat memberi kesan kepada sinus.

Perkara pertama yang boleh menjadi ketara kepada orang lain adalah perubahan suara, kerana sinus kami mengawal kedalaman dan nada suara. Bengkak yang berkaitan dengan petikan sinus boleh menjejaskan keupayaan saluran untuk mengalirkan seperti biasa dan jangkitan sinus mungkin hasilnya.

Setiap sinus mempunyai tempat yang sempit dikenali sebagai ostium yang bertanggungjawab untuk saliran. Jika ia menjadi disekat untuk apa-apa sebab, maka lendir akan membuat sandaran ke dalam ruang. Apabila lendir berkumpul di kawasan itu, bakteria boleh mula membiak dan menyebabkan jangkitan.

Ia adalah mungkin untuk yang mempunyai kecenderungan genetik untuk SINUS masalah seperti mengecil. Mereka mempunyai masalah perparitan dan sentiasa mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk jangkitan. Terdapat juga mereka yang mempunyai apa yang dikenali sebagai septum menyeleweng dan ini sebenarnya memberi kesan kepada lebih daripada lapan puluh peratus daripada penduduk.

Orang-orang yang sensitif terhadap makanan tertentu dan yang mempunyai alahan biasanya bermasalah dengan tisu rongga hidung mereka bengkak. Apabila ini berlaku, lendir akan terkumpul dan peluang kemudian menjadi lebih besar bahawa jangkitan akan berkembang. Orang yang mempunyai sistem imun yang lebih rendah juga mempunyai risiko yang lebih besar untuk jangkitan.

Bagi orang-orang yang lebih cenderung untuk mengalami masalah ini terdapat perkara-perkara yang boleh dilakukan mengikut jadual tetap. Minum banyak air untuk mengekalkan lendir nipis setiap masa. Ini akan membolehkan ia untuk mengalirkan lebih mudah dan membuktikan untuk menjadi kurang peluang untuk jangkitan apabila anda mempunyai masalah dengan beberapa jenis alergen.

Semburan hidung masin boleh digunakan dengan kerap sepanjang hari tanpa kemudaratan kepada sinus. Ia adalah tanpa steroid dan akan menyimpan saluran terbuka dan mengalir sepanjang hari. Ia juga adalah besar untuk apabila anda mempunyai sejuk atau berasa seolah-olah anda mungkin mempunyai beberapa gejala alahan.

Menggunakan humidifier mana-mana sahaja di rumah anda di musim sejuk boleh menjadi cara terbaik untuk menjaga saluran sinus lembap. Satu sistem pemurni udara juga boleh membantu dengan mencegah bernafas dalam debu tambahan dan alergen yang terdapat di dalam udara. Salah satu bahagian yang paling penting dalam nasihat untuk mereka yang terdedah kepada kesesakan hidung dan alahan adalah bahawa anda tidak perlu mengambil tabiat merokok.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar